مراقبت های بعد از جراحی بینی

مهم ترین عامل برای به دست آوردن نتیجه ایده آل از جراحی بینی ، رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی است که جراح بینی پیش از جراحی بینی به فرد توضیح می دهد. رعایت این نکات برای به دست آوردن بهترین نتایج بسیار مهم و ضروری هستند از همین رو ما در این مقاله قصد داریم به توضیح تک تک آن ها بپردازیم و به شما بگویم که در اثر رعایت نکردن نکات مراقبتی بعد از عمل بینی یا اشتباه انجام دادن آن ها چه مشکلی برایتان به وجود می آید ؛ چرا که دانستن عواقب یک امر باعث می شود حواس ما بیشتر جمع شود و به دنبال آن کار های که درست و مناسب هستند را انجام دهیم. بنابراین با دکتر علیرضا ریحانی بهترین جراح بینی لرستان همراه باشید.

درسته که مقالات زیادی در مورد جراحی بینی نوشته شده و یکی از جامع ترین این مقالات همین مفاله است ولی در کنار این مقالات باید به تذکرات دکتر جراحتون توجه ویژه کنید و دستورالعمل دکتر جراحتون را به خوبی به یاد داشته باشید.

 از قبیل ( توع  تغذیه ، داروهای مصرفی ، زمان و نحوه یه مصرف داروها ، راه های جلوگیری از عفونت ناشی از جراحی ، تعیین زماتی برا مراجعه دوباره به پزشک)

مراقبت های بعد از جراحی بینی

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی به شرح ذیل می باشد:

  • بیمار بهتر است تا ۴ ساعت بعد از جراحی بینی چیزی میل نکند و بعد از آن بهتر است با نوشیدنی خوردن را آغاز کند.

  • بیمار روز اول بعد از رینوپلاستی را به صورت کامل استراحت کند.

  • تا دو روز بعد از جراحی بینی برای کاهش تورم اطراف بینی و چشم از کمپرس یخ استفاده کنید.

  • داروهایی را که جراح بینی برای تان تجویز کرده است راس ساعت میل کنید.

  • هنگام دراز کشید برای کاهش تورم و کبودی دو بالشت زیر سر خود قرار دهید.

  • تا هفت روز بعد از جراحی بینی از انجام فعالیت های سنگین جسمی و ورزشی خودداری کنید.

  • از خم کردن سر و بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید.

  • غذاهای نرم و بدون نیاز به گاز زدن استفاده شود (سیب و ساندویچ و ذرت و غیره تا سه هفته بعد از عمل استفاده نشود)

مراقبت های بعد از جراحی بینی :

  1. در سه روز نخستپس از جراحی متوانید  از کمپرس سرد استفاده کنید ولی مسقیما این کمپرس روی بینی قرار ندهید بلکه روی گونه ها گزاشته تا استخوان و غضروفهای بیتی بر اثر سرما مستقیم دچار تغببر حالت نشوند.

  2. در ۱۰ روز اول حرکت لب و چهره خیلی شدید نباشد (از خندیدن و گریستن شدید و حرکت وسیع لب اجتناب شود)

  3. از رفتن به مکان های شلوغ جداً خودداری کنید.

  4. به مدت چهار هفته بعد از عمل بینی از مصرف دخانیات خودداری کنید، چرا که نیکوتین باعث تنگ شدن عروق خونی شده و در گردش خون اختلال ایجاد می کند.

  5. از مصرف الکل تا ۴ هفته بپرهیزید.

  6. در صورتی که پس از جراحی بینی در تنفس تان مشکلی ایجاد شد یا خونریزی داشتید، سریعاً به جراح بینی خود مراجعه کنید.

  7. تا دو هفته از مصرف داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید.

  8. از رفتن به استخر و سونا به مدت دو ماه بپرهیزید.

  9. تا دو ماه از قرار گرفتن در مکان های گرم و در معرض آفتاب پرهیز کنید.

  10. برای برداشتن گچ بینی حتما به جراح زیبایی بینی خود مراجعه کنید و زدن چسب را تا مدتی به او بسپارید.

  11. از لباس هایی که از جلو و پشت باز و بسته می شود استفاده کنید.

  12. از فین کردن و دست زدن طبق عادت به بینی بپرهیزید.

  13. برای تمیز کردن بینی وسیله ای را داخل سوراخ های بینی نکنید.

  14. ممکن است تا چند روز بعد از جراحی خونابه هایی از بینی تان خارج شود که امری طبیعی بوده  و جای نگرانی نیست.

  15. برای زدن عینک حتما با جراح بینی خود مشورت کنید.

استحمام بعد از جراحی

افرادی که این عمل جراحی را انجام می دهند بهتر است برای رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی تا یک هفته پس از انجام جراحی استحمام نکنند و در صورتی که قصد حمام کردن داشتن به گونه استحمام کنند که گچ بینی شان خیس نشود. در این مواقع توصیه می شود که از دوش های تلفنی استفاده شود و برای این کاز از یک همراه کمک بگیرند.

ورزش بعد از جراحی

افراد پس از یک هفته از عمل می توانند پیاده روی را شروع کنند و با گذشت زمان می توانند ورزش های مانند دوچرخه سواری را نیز انجام دهند. اما معمولاً جراحان بینی توصیه می کنند تا دو ماه از انجام هرگونه فعالیت ورزشی سنگین مانند ایروبیک ، دوندگی و ورزش هایی همچون شنا پرهیز شود و پس از یکسال اقدام به انجام ورزش های رزمی کنند.

 

تغذیه بعد از عمل

یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین موارد نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی تغذیه می باشد، تغذیه مناسب باعث تسریع در روند بهبودی و کاهش تورم و کبودی می شود. به عنوان مثال برای رفع کبودی و تورم به بیمار توصیه می شود آناناس مصرف کند و از تا مدتی نمک را از وعده های غذایی خود حذف نماید. همچنین در دوران نقاهت پس از عمل توصیه می شود فرد از خوردن مواد غذایی جدید که تا به خال میل نکرده است پرهیز کند چرا که ممکن است بدن بیمار به آن حساسیت نشان دهد و باعث بروز مشکلاتی در روند بهبودی پس از عمل شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تغذیه بعد از جراحی بینی می توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

 

 

چسب زدن بینی

پس از یک هفته بیمار برای برداشتن گچ بینی به بهترین جراح بینی مراجعه می کند، جراح پس از برداشتن گچ یا اسپلینت بینی ، بینی را چسب می زند و نحوه چسب زدن را به بیمار آموزش می دهد. چسب زدن بینی باعث کاهش تورم و بهتر فرم گرفتن بینی می شود به همین علت توصیه می شود آن را به درستی انجام دهید چرا که چسب زدن نادرست می تواند در نتیجه جراحی تاثیر بگذارد. همچنین چسب بینی باعث می شود که اطرافیان متوجه شوند که شما جراحی انجام داده اید و از شوخی هایی که باعث آسیب به بینی می شود خودداری کنند پس در استفاده از آن سهل انگاری نکنید.

خندیدن پس از انجام جراحی

اغلب زیباجویان در خصوص تاثیرات حرکات و حالات صورت در طول دوره ریکاوری و نقاهت دغده داشته و بسیار نگران هستند، چرا که آن ها قصد دارند تا از آن چه که باعث ایجاد صدمه به بینی جدیدشان می شود اجتناب نمایند. هر چند که تمامی جراحان بینی دارای نظری یکسان هستند که خندیدن ، خمیازه کشیدن یا لبخند زدن هر از چند گاهی در طول دوره نقاهت بر روی بینی شما نقش چندان مهم و تاثیر گذاری ندارد ، اما توصیه می شود تا حد امکان حرکات صورت را به خصوصو در طول چند هفته ابتدایی محدود و کاهش دهید. ماهیچه های بسیار کوچکی که نوک بینی را به لب بالایی متصل می کند ، زمانی که شما شروع به خندیدن می کنید یا لبخند می زنید باعث می شوند که نوک بینی به سمت پایین کشیده شود. بخیه هایی که غضروف نوک بینی را نگه می دارند بسیار ظریف می باشد به همین دلیل بهتر است به این ناحیه قبل از اینکه در معرض حرکات شدید صورت قرار بگیرند اجازه بدهید به طور کامل بهبود پیدا نمایند. علاوه بر آن بخیه های در داخل بینی وجود دارند و باعث می شوند که بینی در فرم جدید خود قرار بگیرد و ثابت نگه داشته شود. بروز حرکت ناگهانی و شدید باعث می شود که ماهیچه های صورت حرکت کنند و بر روی این بخیه ها تاثیر بگذارند. بهتر است به یاد داشته باشید که پاره شدن بخیه ها می تواند موجب خونریزی شدید و همچنین درد شود ، بنابراین نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی را به درستی و کامل رعایت کنید تا مشکلی برایتان رخ ندهد. در صورتی که در این خصوص یا نکات مراقبتی دیگر سوالی دارید که ذهنتان را مشغول کرده است می توانید از دکتر ریحانی بهترین جراح بینی لرستان بپرسید.

ماسک زدن بعد از جراحی

با توجه به اینکه در این زمان که ما داریم این مقاله را می نویسیم در دوره پاندمی کرونا حضور داریم و تمامی افراد به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری ملزم به استفاده از ماسک هستند ؛ یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای زیبا جویانی که این عمل جراحی را انجام داده اند به وجود بیاید این است که آیا می توانند بعد از عمل ، از ماسک استفاده نمایند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که بهتر است در طول هفته های نخست برای رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی از خانه خارج نشوند تا نیازی نباشد که از ماسک استفاده نمایند. اما در صورتی که برای کار ضروری نیاز به خروج از منزل داشتید و برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ماسک می زنید باید از ماسک هایی استفاده نمایید که بسیار نرم و لطیف بوده و فشار چندان زیادی را به بینی و صورت شما وارد نکند. در زمان گذاشتن یا برداشتن آن نیز بهتر است در طول ۶ الی ۸ هفته ابتدایی بسیار احتیاط کرده و آرام عمل کنید. زیرا همانطور که می دانید اعمال فشار هرچند کم می تواند موجب کج شدن بینی و بروز مشکلات جدی شود.

رانندگی کردن بعد از جراحی

یکی از مهم ترین سوالاتی که افراد قبل از انجام جراحی از پزشک می پرسند این است که آیا می توانند بعد از دو روز از پروسه عمل رانندگی کنند یا خیر؟ آیا می توانند به محض مرخص شدن از بیمارستان شروع به رانندگی کنند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم از آنجایی که پس از جراحی هنوز آثار دارو های بیهوشی بر روی بیمار وجود دارد ، این مسئله امکان پذیر نبوده و به همین دلیل توصیه می شود برای رفتن به خانه حتما با خود یک همراه داشته باشید.

اما در پاسخ به این سوال که آیا می توان بعد از گذشت ۲ روز رانندگی کرد یا خیر ؟ باید بگویم که بهتر است تا روز سوم صبر کنید و پس از آن با سرعت پایین و در مسافت های کوتاه رانندگی کنید. چرا که به دلیل تورم چشم ها و وجود باند های روی بینی میدان دید شما بسیار محدود می باشد.

ماساژ بینی بعد از عمل

از بهترین تکنیک های مورد استفاده در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، می توان به ماساژ بینی اشاره کرد. کاهش تورم ، افزایش گردش خون و شکل دادن به بینی ، از مهم ترین فواید این کار می باشد. در صورتی که نحوه انجام این پروسه را به درستی از جراح بینی خود یاد گرفته باشید. می توانید به مدت شش ماه ، سه بار در روز و به مدت یک دقیقه ، بینی خود را با احتیاط ماساژ دهید. چند روش برای استفاده از این رویکرد وجود دارد که در ادامه این بخش از مقاله به توضیح آن پرداخته ایم. بهتر است به یاد داشته باشید که تمامی این موارد را دکتر علیرضا ریحانی بهترین جراح بینی لرستان ، در جلسات معاینه بعد از جراحی به شما آموزش خواهد داد. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که باید برای ماساژ دادن بینی خود ، انگشتانتان را با کرم یا روغن مخصوص نرم کنید تا راحت تر این پروسه انجام شود.

  • قسمت استخوانی : روی استخوان بالای بینی و دیواره های آن تمرکز داشته باشید. انگشتان خود را در دو طرف بینی قرار داده و پس از آن به آرامی به سمت گونه های خود بکشید. هر چند ، اگر این کار برای رفع ورم یک طرفه و انحراف سپتوم بعد از جراحی انجام می شود ، نباید به نوک و پشت بینی لمس شود. با یک انگشت یک سمت از بینی را نگه دارید و با انگشت اشاره دیگر ، فشاری آرام به طرفی که دچار انحراف است وارد کنید.

  • پشت بینی : در این تکنیک از ماساژ بینی در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، یک انگشت را زیر بینی و نزدیک به نوک ، به سمت بالا حرکت می دهیم. نواحی که برآمدگی بیشتری دارند ، باید برای مدت بیشتری ماساژ داده شوند.

نحوه شستشوی بینی بعد از عمل

تمیز کردن بینی بعد از جراحی ، از اهمیت زیادی در مراقبت های بعد از جراحی بینی برخوردار است و باید با اصول درست انجام شود ؛ به این جهت اطمینان حاصل می فرمایید که به این عضو آسیب نزده و نتیجه را دستخوش تغییر نمی نمایید. در ادامه برخی از این اصول را توضیح داده ایم :

به حرفای بدن خود گوش کنید

چون که این جراحی بیرون از بدن انجام می گردد  باید فرد در دوران نقاهت به زبان بدن خود توجه کند یعنی این که اگر در این دوران علایمی غیر از علایمی که پزشکتان گفته ؛ در بدن خود احساس کردید بالافاصله به پزشک جراحتون مراجعه کنید.

خواب کافی

در دوران پس از جراحی راه تنفسی به علت خون آبه و تورم ها با اختلال مواجه می شه و خوابیدن دشوار می گردد ولی فرد باید در این روزها خواب کافی داشته باشه تا انرژی کافی کسب کند و روند بهبودی فرد سریع تر طی شود

استفاده از گوش پاک کن و هیدروژن پروکسید

بهره گرفتن از یک گوش پاک کن آغشته به هیدروژن پروکسید ، راهی تاثیرگذار برای تمیز و ضد عفونی کردن بینی و برش های رینوپلاستی می باشد. اما توجه داشته باشید زمانی باید این عمل را به انجام رسانید که تامپون و بانداژ از روی صورت برداشته شده باشند.

برای استفاده از این متد ، مقدار کمی از هیدروژن پروکسید را روی یک تکه پنبه بریزید و از این طریق ، گوش پاک کن را مرطوب کنید. حالا به آرامی گوش پاک کن را به داخل سوراخ بینی وارد کنید تا هرگونه خون خشک شده و دیگر باقی مانده ها را تمیز کنید. نکته حائز اهمیت این است که نباید هیچگونه فشاری به بینی خود وارد کنید و به آرامی باقی مانده ها را بیرون بکشید.

ممکن است بعد از عمل زیبایی بینی دچار گرفتگی داخل بینی شوید ، اما برای رفع گرفتگی باید نهایت دقت را به خرج دهید. برای مثال گاهی اوقات ترشحات طبیعی بینی می توانند در اطراف سوراخ های بینی خشک شوند. برای برداشتن آن ، از یک حوله خیس با آب گرم استفاده کنید و به آرامی به اطراف بینی ضربه بزنید. به منظور مراقبت های بعد از جراحی بینی ، نباید حوله را به شدت روی پوست بکشید ، زیرا این کار باعث افزایش تورم و التهاب خواهد شد. شما می توانید صورت خود را چند روز بعد از جراحی به صورت معمول بشویید ، البته پیش از آن باید با بهترین جراح بینی بروجرد مشورت کنید.

یکی از دوستان سوالات زیادی درمورد نحوه مراقبت بعد از عمل داشت که امیدوارم با مطالعه این مقاله به تمام جواب های خود رسیده باشه

نور خورشید

پس از انجام عمل جراحی بینی ، بیمار باید مراقب باشد که زیاد در معرض نور خورشید قرار نگیرد چون که بافت پوست بینی حساس شده و در اثر نور زیاد حالت تیره به خود می گیره بنایراین سعی کنید حتی بعد از جراحی و گذشت دوران نقاهت برای حفاظت از پوست بینی خود در معرض نور شدید خورشید قرار نگیرید( پس از گذشت دوران نقاهت ؛ می توانید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید)

تاثیر بر ورم

زمانی که پس از این عمل جراحی بینی در معرض نور خورشید قرار می گیرید ، بر اثر گرمای ناشی از آفتاب تورم آن بیشتر شده ؛ پس از جراحی به طور معمول بینی تورم پیدا می کند ولی اگر درمعرض نور آفتاب قرار بگیرید این تورم دو چندان می شود.

مشخص شدن بخیه ها

در عمل بینی چون که بخیه ها خیلی جزئی هستند ، پدیدار نیستند ولی اگر در معرض نور آفتاب قرار بگیرد ؛ پدیدار میشوند و سعی کنید حتی المکان در زیر نور مسقیم آفتاب ؛ مخصوصا چند هفته نخست قرار نگیرید که بهترین نتیجه رو بگیرید.

درباره drreyhani2