تغذیه بعد از جراحی بینی

جزء مهم ترین مواردی است که افراد در مراقبت های بعد از جراحی باید بدانند و رعایت کنند. همانطور که می دانید جراحی بینی امروزه جزء پرطرفدارترین جراحی های زیبایی می باشد و افرادی که قصد انجام جراحی زیبایی بینی را دارند سوالات متداولی در ذهن شان ایجاد می شود در مقالات متعددی که تهیه شده و در وب سایت وجود دارد به طور کامل سوالات متقاضیان جراحی دماغ را پاسخ داده ایم. همچنین در مقاله مراقبت های بعد از جراحی بینی دکتر علیرضا ریحانی بهترین جراح بینی لرستان برخی از نکات را که بیمار برای به دست آوردن نتیجه ایده آل باید رعایت کند را توضیح دادیم از آنجا که رژیم غذایی مناسب بعد از عمل دماغ تاثیر بسزایی در روند بهبودی و کاهش تورم و کبودی دارد به همین علت در این مقاله می خواهیم به تغذیه بعد از عمل بینی بپردازیم.

 

تغذیه بعد از جراحی بینی

 

اهمیت تغذیه بعد از جراحی بینی

همانطور که گفته شد، تغذیه مناسب و صحیح بعد از انجام جراحی دماغ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد، زیرا می تواند دوره نقاهت را آسان تر کرده و راه را برای بهبود وضعیت بیمار هموار سازد. به همین دلیل داشتن رژیم غذایی درست و مناسب می تواند هم در نتیجه پایانی جراحی و هم در عوارض ناشی از آن تاثیر بسیار زیادی بگذارد. از آن جایی که در زمان جراحی از دارو های بیهوشی یا بی حسی موضعی استفاده می شود، هضم یک سری از غذا ها برای بدن بسیار سخت و دشوار می باشد. به همین خاطر بیشتر افراد بعد از انجام این پروسه یا سایر عمل ها دچار یبوست می شوند، این مشکل را می توان به راحتی با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب برطرف کرد.

رژیم بعد از عمل بینی به شرح ذیل می باشد:

  • طبق گفته های بهترین جراح بینی بروجرد و لرستان ، معمولا به بیمار خود توصیه می کند تا شش ساعت بعد از جراحی زیبایی دماغ  چیزی میل نکند چرا که اثر داروهای بیهوشی به طور کامل رفع نشده و غذا خوردن باعث ایجاد حالت تهوع یا استفراغ در فرد می شود.

  • بعد از ۶ ساعت بیمار می تواند تغذیه را با نوشیدن آبمیوه آغاز کند.

  • در دوران نقاهت پس از عمل زیبایی دماغ از میوه و آبمیوه های طبیعی استفاده کنید.

  • بیمار تا یک هفته بعد از عمل دماغ از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارد مانند ذرت، ته دیگ ، سیب و غیره جدا خودداری شود.

  • در هفته اول تغذیه بعد از جراحی بینی باید از غذاهایی همچون سیب زمینی آب پز، سوپ رقیق ، سبزیجات پخته شده و غیره تشکیل شده باشد.

  • برای کاهش تورم و کبودی بعد از عمل دماغ از کمپرس یخ استفاده کنید.

  • همچنین برای کاهش تورم مصرف نمک و نوشیدن قهوه را کاهش دهید.

  • در دوران نقاهت بعد از عمل بینی از محدود کردن وعده های غذایی خود برای لاغر شدن استفاده نکنید.

 

تغذیه بعد از جراحی بینی

 

خوردن بستنی در تغذیه بعد از جراحی بینی

بستنی یکی از مهم ترین مواد غذایی است. میزان کالری و چربی که در بستنی ها وجود دارد به نوع خامه، زرده تخم مرغ به کار رفته در آن، شیر یا مواد شیرین کننده مصرفی موجود در آن بستگی دارد. این ماده غذایی خنک و سرحال کننده دارای ویتامین B2 و كلسيم مي باشد. این ماده غذایی پر اهمیت از انرژی بسیار بالایی برخوردار می باشد که بر اساس لبنی چهار برابر بیشتر از شیر چرب است.
اگر در خوردن بستنی دارای محدودیت ها و خط قرمز هایی هستید می توانید از بستنی های خانگی که خودتان با استفاده از میوه های یخ زده و کمی شیر و خامه درست می کنید اتفاده نمایید. به طور کلی می توان گفت هدف از خوردن بستنی در روز های بعد از عمل دماغ از بین بردن گرگرفتگی و داغی بدن و خنک کردن بدن می باشد که با قرار دادن چندین وعده کوچک از این خوراکی خوشمره می توانید به این هدف بزرگ دست پیدا کنید. البته توصیه می شود در دو هفته ابتدایی بعد از جراحی بینی از انجام این عمل خودداری فرمایید.

 

تغذیه بعد از جراحی بینی

 

تغذیه بعد از جراحی بینی :

  1. در دوران نقاهت رینوپلاستی از خوردن مواد غذایی که تا به حال میل نکرده اید خودداری کنید.

  2. حدالاامکان از خوردن غذاهای داغ خودداری کنید.

  3. قبل و بعد از جراحی زیبایی دماغ  مصرف پروتئین را در وعده های غذایی خود افزایش دهید چرا که باعث بهبود بافت بینی می شود.

  4. از خوردن مواد غذایی که مقدار زیادی ادویه دارد خودداری کنید.

  5. از قرار دادن مواد غذایی شیرین که باعث ایجاد جوش در صورت می شود در تغذیه بعد از جراحی بینی خودداری کنید.

  6. از چربی های سالم مانند روغن زیتون و آوکادو استفاده کنید که باعث تامین انرژی و تقویت واکنش ایمنی بدن می شود.

با رعایت موارد فوق در تغذیه خود بهترین نتیجه را از انجام جراحی به دست آورید. در صورت داشتن سوال می توانید با مراجعه به وب سایت یا صفحه اینستاگرام دکتر علیرضا ریحانی بهترین جراح بینی در لرستان سوالات خود را بپرسید و همین طور نمونه کارهای ایشان را مشاهده کنید.

خوردن ماست بعد از عمل بینی

ماست به عنوان غذای ضد التهابی و بسیار نرم ، بعد از انجام راینوپلاستی به بیماران توصیه می شود. لازم به ذکر است که نگه داشتن حد تعادل در مصرف هر یک از مواد غذایی توصیه شده در میزان تاثیر گذاری آن ها نقش موثری دارد. به عنوان مثال با وجود اینکه ماست خاصیت ضد التهابی دارد اما خوردن زیاد از حد آن می تواند عارضه های به خصوصی را به دنبال داشته باشد. از این رو برای رعایت صحیح توصیه های مراقبتی در خصوص تغذیه بعد از جراحی بینی بهتر است در مصرف تمامی مواد غذایی میانه رو باشید مگر اینکه بهترین جراح بینی بروجرد دکتر ریحانی به استفاده زیاد آن تاکید کرده باشند.

جگر در تغذیه بعد از رینوپلاستی

یکی از متداول ترین سوالاتی که بیماران بعد از رینوپلاستی از پزشک خود می پرسند این است که آیا می توانند از مواد غذایی همچون جگر و استیک در دوران نقاهت خود استفاده کنند یا خیر؟ از قدیم هر زمان فردی که عمل جراحی انجام می داد ، خوردن جگر و گوشت قرمز به او توصیه میشد. چرا که این تصور وجود داشت که خوردن این نوع خوراکی ها به تامین خود از دست رفته و بهبودی سریع تر کمک می کرد. این باور کاملا درست است و شما می توانید برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی خود از جگر و گوشت قرمز ، ماهی و غیره استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که خوردن این نوع مواد غذایی که نیاز به جویدن زیاد دارند بهتر است در هفته های ابتدایی بعد از درمان ممنوع می باشد. چرا که به بینی و فک بالا فشار بسیار زیادی وارد می شود و در نهایت بینی متورم می گردد.

خوردن موز بعد از جراحی دماغ 

موز با دارا بودن بافتی نرم و همچنین مواد مغذی بسیار زیاد می تواند جزو مهم ترین خوراکی ها در تغذیه بعد از جراحی بینی قرار گیرد. البته لازم به ذکر است که مصرف بیش از اندازه این میوه باعث بروز یبوست شدید می شود. از همین رو بهتر است در خوردن موز بعد از رینوپلاستی کمی احتیاط کنید.

مصرف چربی بعد از جراحی بینی

استفاده از چربی های مفید همانند روغن زیتون ؛ روغن آووکادو یا خوردن انواع آجیل بسیار مفید است چون که علاوه برجذب انرژی لازم برای بیمار باعث تامین تقویت لازم سیستم ایمنی می گردد برای همین استفاده از چربی های مفید باید در رژیم غذایی لحاظ شود تا دوران نقاهت پس از بیماری کوتاه شود.

غذای فیبر دار

بیشترین نگرانی در مورد تغذیه بعد از جراحی بینی مربوط میشه به مواد تغذیه ای که فرد مصرف می کنه و دچار یبوست می شه بنابراین متخصصین از جمله دکنر علی رضا ریحانی توصیه می کنند از مواد تغذیه سرشار از فیبر که روده ها رو تحریک می کنه و به راحتی سیستم گوارش آن را هضم می کنه و سوخت وساز بدن متناسب و با آسودگی انجام می پذیرد ، مصرف کنید.

که این غذا ها عبارتند از :

انواع غلات

ماکارانی

گندم

نان گندم و …

میوجات پر فیبر

گلابی ، سیب ، پرتغال و….

سبزیجات پر فیبر

هویج وسیب زمینی پخته واسفناج آب پز و…

اهمیت تغذیه

ببینید اگر بخواهیم مقایسه کنیم تغذیه قبل جراحی در مقایسه با تغذیه بعد از جراحی نیز مهمه ولی چون که بعد از عمل جراحی در نواحی بینی براثر برشهایی که ایجاد شده دارای چندین بخیه می باشه که تغذیه مناسب علاوه بر تاثریه بهبود نیز باعث کاستن عوارض های آن نیز می شود.

درباره drreyhani2